گروه مهندسی کویر - آب، فاضلاب، انرژی

ارائه دهنده خدمات نوین آب، فاضلاب، انرژی- پکیج تصفیه فاضلاب MBR و تانک ضربه گیر

گروه مهندسی کویر - آب، فاضلاب، انرژی

ارائه دهنده خدمات نوین آب، فاضلاب، انرژی- پکیج تصفیه فاضلاب MBR و تانک ضربه گیر

گروه مهندسی کویر - آب، فاضلاب، انرژی

گروه مهندسی کویر با پشتوانه و تکیه بر سوابق طولانی علمی و اجرایی کادر مدیریتی و پرسنل متخصص و مجرب، فعالیت خود را در زمینه ارائه خدمات مهندسی آغاز نموده است. این گروه مهندسی با هدف فعالیت مثبت و موثر در صنعت آب و فاضلاب کشور و پیشبرد پروژه های عمرانی و زیرساختی موجود تأسیس شده که به منظور دستیابی به این اهداف، مجموعه ای از کارشناسان خبره و با سابقه این صنعت که در شرکتها و عرصه های مختلف و معتبر فعالیت داشته و کسب تجربه نموده اند، در این شرکت گرد هم آمده اند. کارکنان و کادر اجرایی این شرکت با تجربه بیش از 13 سال در این صنعت و حضور در شرکتهای فعال و بزرگ مهندسی آب و فاضلاب بوده که در حال حاضر تحت نام گروه مهندسی کویر ارائه خدمات می نمایند.

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۶ شهریور ۹۵، ۱۲:۵۵ - محمد آذرکار
    👌
  • ۱۱ مرداد ۹۵، ۱۹:۱۹ - vahid
    perfect
  • ۶ مرداد ۹۵، ۰۹:۰۷ - محسن فرازی
    عالی
  • ۰
  • ۰

تصفیه آب شور

اسمز معکوس تصفیه آب شور یک فرآیند فیزیکی جداسازی است که در این فرآیند، جریان آب خام به دو جریان آب محصول و جریان آب تغلیظ شده تقسیم می‌شود. به جریان غلیظ‌تر، آب شور و یا دورریز هم گفته می‌شود. در این فرآیند، آب خام (تصفیه نشده) توسط پمپ به داخل محفظه‌ای که دارای غشای نیمه‌تراوا (ممبران) می‌باشد، رانده می‌شود چون تقریبا فقط آب خالص می‌تواند از غشا عبور کند. به این ترتیب آب تقریبا خالص در یک طرف غشا و آب تغلیظ شده از ناخالصی‌ها در طرف دیگر خواهیم داشت. غشای اسمز معکوس تصفیه آب شور را نیمه‌تراوا می‌نامند چون غشا همچون یک فیلتر عمل می‌کند. به گونه‌ای که مولکول‌های حلال از آن عبور کرده ولی مولکول‌های ناخالصی‌ قادر به عبور از غشا نیستند. بنابراین غشا برای مولکول‌های حلال، تراوا و برای مولکول‌های ناخالصی، ناتراوا می‌باشد. غشای مناسب برای اسمز معکوس تصفیه آب شور باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. مثلا در برابر حمله مواد شیمیایی یا بیولوژیکی مقاوم بوده و قدرت تحمل فشار اعمال شده را داشته باشد و از همه مهم‌تر در برابر تغییرات pH مقاوم باشد.

روش اسمز معکوس تصفیه آب شور می‌تواند کل مواد جامد محلول در آب را تا بیش از نود و نه درصد کاهش دهد. در عمل حذف تا نود و پنج درصد معمول است. حذف باکتری، ویروس و میکروب‌های دیگر صد در صد است. اما در عمل به دلیل آب بندی نشدن بخش‌های مختلف ممکن است، مقداری از این مواد در آب تصفیه شده دیده شوند.

هر جا که حذف مواد آلی اهیمت حیاتی داشته باشد (مثل پزشکی، داروسازی و صنایع الکترونیک) روش اسمز معکوس تصفیه آب شور می تواند روش مناسبی باشد، با این مزیت که هم نسبت به سایر روس‌ها اقتصادی‌تر است و هم سرعت کار با این روش بالا است. امروزه اسمز معکوس اقتصادی‌ترین روش برای تهیه آب آشامیدنی از آب‌های نیمه شور است.

دستگاه‌های اسمز معکوس تصفیه آب شور برای مصارف صنعتی، نیازمند طراحی و آنالیز فنی هستند که توسط گروه فنی و مهندسی انجام می‌گردد. این دستگاه‌ها برای شیرین سازی آب دریا، آب‌های لب شور و آب‌های سطحی و … طراحی می‌گردند و بر اساس کیفیت آب ورودی نیازمند مراحل پیش تصفیه آب شور می‌باشند. این دستگاه تصفیه آب شور تا 2500 مترمکعب در شبانه روز قابل طراحی می‌باشند. برای دستیابی به ظرفیت‌های بالاتر می‌توان از چند دستگاه به طور هم زمان استفاده نمود.

بخش‌های اصلی دستگاه RO تصفیه آب شور صنعتی

1- بخش پیش تصفیه آب شور

بخش پیش تصفیه آب شور بر حسب کاربرد دستگاه و آنالیز آب ورودی شامل قسمت‌های زیر است:

– فیلترهای شنی دستگاه تصفیه آب شور: جنس مخازن بر حسب کاربرد دستگاه و فشار عملیاتی از نوع استیل و یا فایبرگلاس (FRP) انتخاب می‌شود.

– فیلتر کربن فعال: با مخازن استیل و فایبرگلاس قابل طراحی است.

 – فیلترهای میکرونی: از جنس PP و با محفظه PVC یا استیل به کار می‌روند.

2- تزریق مواد شیمیایی

– تزریق ضد رسوب

– سود

– اسید

3- بخش اصلی تصفیه آب شور

– پمپ فشار قوی از جنس استیل

– غشاء RO (ممبران)

– محفظه تحت فشار از جنس استنلس استیل یا FRP

4- سیستم شستشوی دوره‌ای (C.I.P)

– پمپ‌های سانتریفیوژز شستشوی اسیدی و بازی

– مخازن پلی اتیلن

5- بخش کنترل الکترونیکی

– شیر کنترل

– فشارسنج

– جریان سنج

– کنترل کننده فشار بالا و پایین دستگاه تصفیه آب شور

– TDS متر

– pH متر

– غلظت سنج

– کنترل اتوماتیک PLC

6- شاسی و لوله کشی

شاسی از جنس استنلس استیل و یا کربن استیل پوشیده شده با رنگ اپوکسی.

لوله کشی فشار قوی از جنس استنلس استیل و فشار ضعیف از جنس UPVC.

موارد کاربرد سیستم اسمز معکوس تصفیه آب شور (RO)

– تهیه آب آشامیدنی سالم و گوارا از تصفیه آب شور و نیمه شور

– تولید آب جهت بسته بندی و نوشابه سازی

– تهیه آب مصرفی صنایع غذایی، داروسازی، چاپ و الکترونیک

– تولید آب مصرفی گلخانه‌ها، گاوداری‌ها و مرغداری‌ها

  • ۹۵/۰۹/۲۸
  • گروه مهندسی کویر

آب

اسمز معکوس

فرآیند RO

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی